Loving Couples / Mīlas pāri | 17.10. (1964)

  • Nordic Highlights
  • 1h 58m

In the early 1900s, three pregnant women arrive at a birthing clinic, all three finding themselves in undesirable circumstances. One is in a loveless marriage; one is being forced by her child’s father to marry his friend, a gay man, if she is to receive any support from him; and the third cannot get her lover to admit paternity. ‘Thirty seconds of passion can lead to thirty years of hell. One should be wary of women,’ even jokes the women’s doctor on the dangers of women who entrap men by getting pregnant.

This debut feature film of the legendary director and actress Mai Zetterling (1925–1994) is based upon “The Misses von Pahlen” (Fröknarna von Pahlen, 1930–35) by Agnes von Krusenstjerna, a series of novels that in Sweden were once likened to the works of Proust – in addition to having aroused heated debate on sexual freedom, freedom of speech, moral standards, and women’s rights. The film was nominated for the Palme d’Or at the Cannes Film Festival, where it caused a bit of a scandal because some of its scenes were considered too sexually explicit for the time.

[LAT]

XX gadsimta sākumā kādā dzemdību namā ierodas trīs sievietes, kuru likteņstāstos ir maz apskaužama. Viena laulībā ir nelaimīga, otrai jālaulājas ar homoseksuālu vīrieti, jo ieņēmusi bērnu no viņa drauga, kurš tikai ar šādu nosacījumu sola par savu atvasi parūpēties, bet trešās mīļotais negrasās atzīt, ka ir gaidāmā mazuļa tēvs. Trīsdesmit sekundēm svētlaimes seko trīsdesmit gadi ellē, tāpēc no sievietēm jāuzmanās, – tā par bīstamību tikt savalgotam ar nabassaiti te joko pat ārsts.

Leģendārās režisores un aktrises Majas Seterlingas (1925–1994) debijas darbs pilnmetrāžas režijā ir balstīts Angnesas fon Krūsenšernas romānā “Fon Pālenas jaunkundzes” (Fröknarna von Pahlen, 1930–35), kas Zviedrijā tika pielīdzināts Prusta darbiem, kā arī raisīja kaismīgas debates par vārda un seksuālo brīvību, morāles standartiem un sieviešu tiesībām. Filma ieguva nomināciju “Zelta palmas zaram” un uzjundīja Kannu kinofestivālā nelielu skandālu saistībā ar pārāk izaicinošām ainām tā laika izpratnē par piedienīgo.

Language

sv

Subtitles

English, Latvian